Griekenland, mooi mooi mooi - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Herman Kesteren - WaarBenJij.nu Griekenland, mooi mooi mooi - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Herman Kesteren - WaarBenJij.nu

Griekenland, mooi mooi mooi

Door: hermanvankesteren

Blijf op de hoogte en volg Herman

08 Mei 2011 | Griekenland, Athene

Griekenland 6, 7 en 8 mei 2011

Dit keer een kort verslag van drie dagen.
We zullen de drie dagen in Griekenland zien als drie hoogtepunten. Startend in Thessaloniki beginnen we nog vlak maar op deze dag mogen we ongeveer 145 km fietsen met bijna 1600 hoogtemeters, waarvan 1445 meter in een lange klim. Onvoorstelbaar mooie klim door gorge-achtig gebied met dank aan het voorjaar en het relatief slechte weer tot nu toe, veel groen en besneeuwde bergtoppen.
We hebben in Griekenland een tweede busje erbij gehuurd omdat het eerste busje alleen maar de bagage kan meenemen en er dus geen back up is voor fietsers die het even niet zien zitten. Zo is Jan wat ziek en Leo uiteraard niet van plan en van kunnen om alles mee te fietsen. Ook een of twee anderen moeten zich een stukje laten shuttelen zoals we het noemen.
De eerste dag gaan we naar Kozani. Die avond is er veel discussie over het parcours van de volgende dag naar Ioannina! Waarbij we 170 km gaan maken met hoogtemeters van meer dan 2600. Volgens de geruchten kunnen wel 8 man deze dag niet geheel fietsend volbrengen. Dus er wordt al gesproken over een schema voor het shuttelen, waarbij zelfs gesproken wordt over wie het meeste recht heeft en andere onzin zaken. Kortom het peloton van 15 man is zenuwachtig. Ik laat ze maar wat discussiëren, het gaat toch anders dan gepland. Als enige concessie beperk ik me tot twee blikjes Heineken, meteen na de rit van vandaag 6 mei en bij het eten drink ik water. Verder ga ik nota bene voor 10 uur op bed. Dat moet voldoende zijn en ik zie vol vertrouwen de dag van morgen tegemoet.

Het is de koninginnenrit van de hele tour door de combinatie van afstand en hoogtemeters. Ik zou er aan toe willen voegen dat ook de onbewolkte hemel en de prachtige omgeving bijdraagt aan het genot je volledig te mogen uitputten en toch constant plezier te hebben. De beklimmingen gaan in eigen tempo. Ik ben een groot deel van de dag vergezeld van Alijan, de Turkse rijder. We maken filmpjes van elkaar maar gaan wel in een staf tempo zodat we behoorlijk voorop zitten. alleen Ivo is wat sneller en uiteraard het shuttleteam.

We komen onderweg nog waarschuwingsborden voor loslopende beren tegen. We zien ze wel niet maar toch memorabel. Hier echte bruine beren en om ze te vermijden moet je toch zelf wat doen! Of hier niet gaan fietsen of als je ze ziet heel hard gaan fietsen en liefst de berg af ook al rijd je dan in de verkeerde richting. Dus helaas, niet uitgeprobeerd! Maar in het vervolg een van de vorige verslagen lijkt me dit een leuke aanvulling.
We komen op de top uiteindelijk in een restaurant bij een heuse skibaan en pistebully. De juffrouw zegt er maar bij als ze me de cola geeft die ik weer in grote hoeveelheden tijdens deze tocht drink ( en thuis sporadisch) dat het een oefenhelling is. Nu had ik dat al geconstateerd, maar zij wil ook graag haar Engels oefenen.
In de bedrijfseconomie hebben we een definitie: de kost gaat voor de baat uit. In wielertermen kun je dat ook toepassen: wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden. Wij krijgen als beloning een schitterende afdaling, met mooi asfalt (de Turken moeten toch eens in de leer gaan bij de Grieken op dit aspect) zodat we onwaarschijnlijk mooi kunnen afdalen. Over de snelheden zal ik het niet meer hebben want dan wordt men in Nederland kennelijk zenuwachtig. Maar als je op zo'n mooie stabiele fiets als ik mag fietsen ( Koga globetraveler) dan ga je toch, zeker als je het gevoel hebt het goed in de hand te hebben?
Vergeten is op dat moment de koninginnedag met de twee ongelukken van Margriet en Can, nee in deze Koninginnenrit gaan we er echt voor.
We zijn vandaag om 08.00 vertrokken en komen net na 18.15 aan in Ioannina. Meteen bier en een heleboel tevredenheid, grenzend aan trots dat we dit toch maar even doen.
Vandaag 8 mei nog even 100 km met slechts 1400 hoogtemeters naar de havenplaats Igoumenitsa. Dat is echt inmiddels een peulenschil geworden. We vertrekken pas om 09.00 uur en zijn om 15.30 in ons hotel waar we dagkamers hebben en met vier man per kamer ons kunnen douchen. Vanuit hier vertrekt vannacht de boot naar Bari.

Nog maar een kleine week te gaan. Aan alle sprookjes komt een eind, maar o wat verslavend is dit!
Nu een goede verbinding dus volop youtubefilmpjes geupload, geskyped met Sjieuwke en whatsapp met Carina, Robbert, Michiel en Ivo.

Verder getwitterd, gefacebookt en zo krijg je allemaal woorden die in het woordenboek van mijn tekstverwerker niet voorkomen.

Ik krijg al mailtjes voor afspraken na mijn terugkomst. Ondermeer zal ik het als toezichthouder van het ziekenhuis Refaja druk krijgen met de mogelijke fusie met Winschoten en Delfzijl. Zie daar en mijn andere toezichtsfuncties ook wel weer naar uit, maar nu toch maar even "zorgeloos" genieten.

Overigens is dit deel van Griekenland modern met een goede infrastructuur. Wij hebben heerlijk rustig kunnen fietsen met name de tweede dag, omdat behoorlijk landschapsvervuilend met viaducten en tunnels een snelweg is aangelegd waar voor onze begrippen nog steeds weinig verkeer over gaat. Maar de gelden van de EU zijn goed besteed!

Tenslotte nog wat links naar youtubefilmjes:

En van mij!

• 08 Mei 2011 - 16:30

Tjitske:

mooi, mooi, mooi, zeg ik ook als ik je verslag lees en de foto's bekijk. Kan me goed voorstellen dat het verslavend is. Prachtige verhalen, je beleeft veel en zet weer een geweldige prestatie neer!! geniet van die laatste 6 dagen! groet, Tjitske

• 08 Mei 2011 - 18:02

Margriet Mooij:

Ik ben ook heel trots op jou, dat je op eigen kracht alle klimmen boven komt. Een echte klimbeer!!!

• 08 Mei 2011 - 20:04

Francis:

Hadiehermandefiets&filmheld!
    Oh, how I wished I was there with you all, just looking at all those beautiful pictures and filmshots of Greece.
    Great greeetings to everone in the group, specially to Alican!
    Had gehoopt jullie op de rede van Bari per fiets te kunnen opwachten voor het 'toetje' naar Rome, maar het herstel is nog net niet ver genoeg voor serieus fietsen. So : till the next time!!
    Keep on trucking and blogging!
    Francis.

• 09 Mei 2011 - 18:25

Ria En Harry:

Hej Herman,
    Wij hebben er weer eens een avondje voor uitgetrokken om je fietsverhalen te lezen en natuurlijk de filmpjes te bekijken. Wij vroegen ons af of jullie na deze tocht misschien meteen maar doorrijden naar Frankrijk om mee te doen aan de Tour de France. Gezien de afstanden die jullie afleggen en de hoogtes en dalen, moet het er dacht ik wel inzitten. Jullie rijden wel onder bijzondere omstandigheden hoor, worden binnengehaald als helden, eten en drinken met de notabelen, worden toegesproken, één en al feest. Het verveelt nog niet?
    Nog veel succes en uiteraard veel plezier in de laatste 5 dagen en wij twijfelen er niet aan dat de missie volbracht wordt.

• 09 Mei 2011 - 19:17

Arnold & Margo:

We zijn weer even in Leeuwarden. Dat geeft ons de gelegenheid om even een inhaalslag te plegen wat betreft het lezen van jouw berichten. ( Terwijl Margo op dit moment even met Sjieuwke belt o.a. om het laatste nieuws over jou te horen. Zo weten we dat je vanmorgen al in Bari bent aangekomen )
    Je hebt het gelukkig nog steeds heel erg naar de zin. Je mag wel blij zijn dat je niet meer in Syrie bent, want daar is het lang niet pluis en begint de zaak uit de hand te lopen. Homs, de plaats waar jij zo'n spannende nacht beleefde, is ook weer elke dag in het nieuws.
    Overigens geldt dat op een heel andere manier ook voor het mooie , mooie, mooie Griekenland. Behalve de ruines uit de oudheid die je in Griekenland kunt vinden wordt Griekenland nu ook het land van de financiële ruines .Het ziet er naar uit dat de Europese belastingbetalers straks mogen opdraaien voor deze puinhoop. Had jij daar niet beter toezichthouder kunnen worden in plaats van b.v. in Stadskanaal en/of Winschoten ? De Groningers zijn immers uit zichzelf al heel zuinig .Volgens mij kan een vakkundig accountant daar in Griekenland veel vruchtbaarder werk doen dan in Groningen.
    Je hebt nog een paar dagen op de fiets om er over na te denken.
    We zijn er zeker van dat je ook van die ritten heel erg zult genieten.
    Hartelijke groeten, Margo & Arnold

• 10 Mei 2011 - 21:58

Ans En Paul:

Hey Herman,
    De laatste loodjes. Zet 'm op! En geniet nog even volop van het prachtige Italië.
    Groetjes