Mecca Rome wordt Amman Rome - Reisverslag uit Exloo, Nederland van Herman Kesteren - WaarBenJij.nu Mecca Rome wordt Amman Rome - Reisverslag uit Exloo, Nederland van Herman Kesteren - WaarBenJij.nu

Mecca Rome wordt Amman Rome

Door: hermanvankesteren

Blijf op de hoogte en volg Herman

04 April 2011 | Nederland, Exloo

Het is vandaag 4 april. Gisteren was mijn broer Jan jarig en met Sjieuwke ben ik naar Heemstede geweest om dat met hem en de familie te vieren.
Dat was niet de bedoeling!
Eigenlijk had ik in Saoudi Arabië moeten zijn. Immers op 1 april zouden we naar Jeddah vliegen en op 3 april beginnen met de fietstocht met de brief van de Emir van Jeddah/Mekka voor het Vaticaan.

Helaas heeft men in SA besloten dat de situatie toch te onrustig is en dat voor touristen en zo'n gekke groep als ons er op dit moment geen visum kan worden verstrekt. Zelfs zakelijk schijnt het inmiddels al een hel of a job te zijn om daar alleen maar te komen.
Dat het serieus was kan ik laten zien aan de hand van de presentatie die in SA was gemaakt voor de Emir en overige autoriteiten. Klik op de link:

Dus: plan B is in werking getreden.
Komende woensdag gaan we naar Amman.

Dit betekent dat we iets korter maar wel 4 dagen extra in Jordanië gaan fietsen. Het totaal komt nu op 3600 km als we op 12 mei in Rome hopen aan te komen.

Maar: Syrie houdt zichzelf en dus ook ons bijzonder bezig. Afhankelijk daarvan zou het kunnen zijn dat ons huidige plan b een aangepast plan b wordt waarbij we door Syrie met bussen worden vervoerd. Ook een luchtbrug is niet uit te sluiten. Dus we blijven het nieuws uit Syrië volgen. Voor een reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan ik verwijzen naar:

Afgelopen zaterdag heb ik nog 110 km getraind. Het voelde goed, maar dat mag ook wel als je de etappes ziet waar we mee beginnen. Dat waren zo'n beetje de zwaarste dagen van de tocht in 2009!
Dit wordt echter een veel pittiger tocht dan de vorige. Ook in Turkije en met name Griekenland krijgen we nog forse dagen.

Om het allemaal eens rustig te bekijken kan het routeboek worden bekeken:

of als jpg's (wel even uitpakken)

Voor de mensen die graag tot op de m2 onze route willen zien en ook mogelijk in Google-earth is de routeplanning op GPSies erg interessant:

en de eerste etappe:

Zonder tegenbericht zal ik in Jordanië mijn eerste echte reisverslag plaatsen.
Met spanning wacht ik op woensdag of we inderdaad in het vliegtuig zitten!

The flight to Amman has been booked and confirmed. The relevant data are:
Flight AMS-AMM, RJ152. Departuretime 12.40 . Arrivaltime 18.25.
Jordan we come!!!!,!,

• 04 April 2011 - 19:16

Arnold & Margo O.:

Gefeliciteerd, Herman.
    Het kan dus toch doorgaan ! Ook al beginnen jullie niet
    in Saudi Arabië, er blijven nog genoeg kilometers over
    lijkt ons. Voor die 3600 km hebben wij ruim twee jaar nodig.
    Veel succes !

• 04 April 2011 - 19:18

Arnold:

Ter aanvulling : dan moet de weg wel vlak zijn en moeten we de wind in de rug hebben !

• 04 April 2011 - 20:53

Dineke:

Hallo Herman,
    Had broer Jan even geluk, dat je nog in Nederland was. Nog van harte gefeliciteerd!
    Ik denk nog met veel plezier terug aan de avond in maart, toen je in de bieb van Odoorn met veel enthousiasme vertelde over de fietstocht van Rome naar Mecca.
    Veel plezier en een hele goede tocht toegewenst.

• 05 April 2011 - 18:19

Janine:

het lijkt me boeiend jullie te volgen en op die manier de fietstocht een klein beetje mee te beleven ... heb het goed!

• 05 April 2011 - 18:34

Jur En Helene:

Leuk hoor, we gaan je volgen. Veel succes!

• 05 April 2011 - 20:19

Han&Loes:

Net terug van een weekje waterskien in la tzoumaz lezen we op de valreep van je plannen.
    Succes en we volgen je weer met veel plezier