Opnieuw overweldigend Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Herman Kesteren - WaarBenJij.nu Opnieuw overweldigend Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Herman Kesteren - WaarBenJij.nu

Opnieuw overweldigend Jordanie

Door: hermanvankesteren

Blijf op de hoogte en volg Herman

07 April 2011 | Jordanië, Amman

Laten we beginnen op woensdag, de dag van het vertrek. Alles gaat goed en het inchecken op het vliegveld gaat vlot. Voor het eerst de bodyscan gehad.
Dan de mededeling van de organisatie vlak voor het boarden: de fietsen blijken toch niet al op transport naar Amman. Er is verzekerd dat ze vandaag worden verstuurd, maar ja, we zijn inmiddels al wat gewend met alle toezeggingen dus.....
Het blijkt in de cargovervoer dat als je een vracht hebt die mee moet en goed past in het vliegtuig en je goed betaald die hogere prioriteit heeft en andere vracht, onze fietsdozen dus, gewoon blijft staan.
Spannend.
In Amman worden we door de Rotaryclub van Amman-west verwelkomt met een ontvangst in een wijnproefwinkel van een van de Rotaryleden. Die wijnen hadden we voorgaande keer ook al mogen proeven en het blijkt weer uitstekend te zijn. Schitterende wijnen die hierin Noord-Jordanie worden verbouwd. Ook het eten weer heerlijk en dan mog met de bus naar Madaba. Intussen schijnen er mountainbikes voor de groep geregeld te zijn, dus als het niet lukt met onze fietsen dan op die dingen. Hoe we daarmee ooit die eerste etappe moeten doenis ons een raadsel, want we krijgen een klim van 10 km met 8 tot 11% stijging.
Eerste maar slapen.
07-04-2011 Van Madaba naar Al Karak, zie kaart
Vandaag de eerste dag echt fietsen. We staan op en zowaar onze fietsen zijn er, althans we zien de dozen. Blijkt dat die vanacht om 04.00 nog zijn aangekomen en gebracht.
Na het knutselen aan de fietsen, gelukkig niet teveel omdat we grote dozen hadden, staat de groep te popelen en strak van spanning om te beginnen. Met de touristenpolitie in een jeep, een ambulance, een volgauto met twee begeleiders (en proviand) en een vrachtautootje voor de bagage moet het toch gaan lukken?
We worden niet teleurgesteld. In 2009 zijn we vanaf de De Dode Zee naar Al Karak gereden. Dit keer vanaf Madaba over de Kings Highway. Schitterend de tocht. Weer een afdaling waar je weer jubelend van wordt, zo mooi asphalt. Na de nodige fotoos te hebbengenomen duiken we over het kronkelnd asfalt naar beneden. Door de vele bochten toch redelijk wat in de remmen knijpend, is mijn maximum snelheid 71,1 km.
Bij een stuwmeer houden we halt en lunchen we. Dit stuwmeer in de Wadi al Mujib blijkt de basis te zijn voor de rivier die uiteindelijkin de dode zee komt en waar we in 2009 nog naar de watervallen zijn gelopen.
Na een lunch begint het dan en wordt de groep uiteengereten door de klim. Ieder met zijn eigen capaciteiten doet de klim, vaak aangemoedigd door toeristen die van het uitzicht genieten of vanuit hun bus of een parkeerplaats of restaurant op de route.
Eigenlijk is er maar een conclusie: zwaar maar zo mooi dat je dit mag beleven.
Verder in de verschillende dorpjes weer de vind ik nog steeds prachtige sfeer in de winkeltjes waar je van alles kunt krijgen. Ook weer stenengooiende jongetjes en een aantal honden. Voor beide groepen geldt hetzelfde recept: heel hard schreeuwen doet ze op de vlucht slaan, al werkt het alleen als je dat als groepje doet. Dus teveel op eigen avontuur is niet aan te bevelen.
Redelijk ontspannen kom ik en met mij gelukkig nog meerderen in het hotel aan. We hadden wel wat opgezien tegen deze dag na alle (of minder) voorbereiding in ons koude landje. In ieder geval merkik dat ik weer redelijk in conditie ben. Maar morgen weer een zware dag naar Dana.
Daar hebben we geen internet, dus ik denk pas weer in Acqaba voor een volgend verslag.

• 07 April 2011 - 20:20

Arnold & Margo:

Allereerst gefeliciteerd Herman, dat je na al die dagen van onzekerheid nu toch kunt fietsen en gelukkig ook nog op je eigen fiets.
    We merken uit je verhaal dat je geniet met volle teugen.
    Over volle teugen gesproken : hoe zit dat met die wijnproeverij daar in Jordanie ?
    Wij maar denken dat je het gebruik van alcohol in die contreien wel kunt schudden.
    Maar kennelijk geldt dat niet voor Rotarians, ook al wonen ze in Jordanie.
    Verder schrokken wij een beetje toen we lazen dat je met ruim 71 km per uur de berg af kwam daveren. Dat lijkt ons wel erg snel en dus gevaarlijk. We kunnen je namelijk melden dat onze buurman Gerhard de Vries ( ook een fanatieke fietser, je hebt hem wel eens ontmoet bij ons thuis ) afgelopen zondag in de buurt van Appelscha met slechts 36 km/u op de teller ten val kwam en vandaag geopereerd is aan een in drie stukken gebroken sleutelbeen. ( Vorig jaar verbrijzelde hij zijn rechter schouder, overigens niet op de fiets maar op het ijs ).
    Wij wensen jou dus " Hals und Beinbruch". Laat je door onze verhalen over onze buurman niet van de wijs brengen.
    We wensen je nog hele fijne dagen. Hartelijke groeten van ons beiden

• 07 April 2011 - 21:37

Francis:

Hadieherman!

Sterk, al direct na dag 1 aan het bloggen geslagen. Wij 'uitzwaaiers' hoorden het vrolijk stemmende nieuws over de achtergebleven fietsen direct na jullie incheck van de vrouw van Jan Keesen, die de consternatie daarover in huize Keesen uit de eerste hand kon beschrijven.
    Enfin, het is dus meegevallen; ik beklaagde julie al bij voorbaat met je gehuurde moutainbikes : gelukkig dus niet!
    ik benijd jullie nu al, maar.. keuzes zijn er om te maken, dus voor mij start de fun pas volgende week en duurt dan ook nog lang genoeg.
    Ik zal morgen op mijn Rotaryclub melden dat de Nijmegenaren Joost en Roelof de eerste test goed doorstaan hebben (je vermeldt tenminste nog geen uitvallers!) het 'midden-oosten' is nu al goed vertegenwoordigd met vier man, vanaf vlg. week zelfs met vijf! Nr. 5 oefent nog even stevig op steile klims (hoeveel licher is mijn fiets nu echt) en afdalingen ( niet meer zo hard met dat stijve frame en die dunne keiharde banden!)
    Keep on trucking/blooging; see you soon. Francis.

• 08 April 2011 - 09:07

Leen-Jan:

Hallo herman,

Zo.. de kop is er dus af. Ik ga je avonturen weer volgen en wens je veel succes, genoegen en een inspirende tocht voor jullie groep.

groeten,
    Leen-Jan

• 09 April 2011 - 08:25

Ans Je Schoon...:

Hoi Herman,ik aan een hollands ontbijtje met koffie en jij hebt al weer een behoorlijke prestatie geleverd, een leuk begin voor ons die jou volgen.
    Die steengooiers mag je blijven toe schreeuwen en je snelheid maar verhogen denk ik.
    Jan rent nu in de duinen en ik toch maar koffie? jaaaa
    We gaan vanmiddag naar friesland
    Ik wens je een mooie reis en wij volgen je graag,dag.
    Ans