De kleurrijke route - Reisverslagen van Herman van Kesteren - WaarBenJij.nu De kleurrijke route - Reisverslagen van Herman van Kesteren - WaarBenJij.nu

De kleurrijke route

Het dagelijks leven in China, de Rode rivier, de kleurrijke bergstammen van Vietnam en de gezellige hoofdstad Hanoi: dat biedt de route van Kunming naar Hanoi. Een zware, maar wonderschone fietsroute.

De fietstocht begint met een tocht langs het onder Kunming gelegen Dian meer. De eerste dagen fietsen we in steden waar geen Westerse toeristen komen.
Na ongeveer een week fietsen dalen we af naar de Rode rivier. Langs deze rivier fietsen we naar Vietnam. Daar begint de tocht door de bergen. We klimmen eerst naar Sapa. Hier ziet we naar verwachting veel bergstammen. De fietstocht voert vervolgens over de hoogste pas van Vietnam op 2000 m hoogte.

In de dagen daarna klimmen en dalen we veel; door afgelegen valleien en ontmoetingen met de bergvolkeren in een streek waar vrijwel geen toeristen komen.

Via Dien Bien Phu, bekend van de slag tegen de Fransen in 1954, fietsen we naar Hanoi; langs rivieren, waar watervallen naar beneden storten, rijstvelden en theeplantages.

De route door Vietnam is zwaar. De hellingen zijn lang en steil: 10 km of meer klimmen op een helling van gemiddeld 8% komt een aantal keren voor.